Ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά ιστορικά ανάγλυφα της ρωμαϊκής τέχνης είναι ο κίονας του Tραϊανού στη Pώμη, ο οποίος στήθηκε στην ομώνυμη αγορά. Μία σπειροειδής ανάγλυφη ζωφόρος περιτρέχει τον κίονα απεικονίζοντας σε συνεχές χαμηλό ανάγλυφο -το οποίο, ωστόσο, αποδίδει την προοπτική- τα γεγονότα των εκστρατειών του αυτοκράτορα κατά των Δακών (101-2 μ.Χ. και 105-7 μ.Χ.). Η σύλληψη της απεικόνισης των δύο εκστρατειών σε συνεχές ανάγλυφο, σύμφωνα με ορισμένους μελετητές, αντλεί τα πρότυπά της από την όψιμη ελληνιστική παράδοση, με αντιπροσωπευτικό παράδειγμα τη ζωφόρο του Τήλεφου από το βωμό της Περγάμου.

Στη ζωφόρο του βωμού του Domitius Ahenobarbus στη Ρώμη (107 π.Χ.), που σύμφωνα με νεότερες μελέτες πιθανόν προέρχεται από ναό αφιερωμένο στον Ποσειδώνα, αναπαριστάνεται στη μια πλευρά η γαμήλια τελετή του Ποσειδώνα και της Aμφιτρίτης με τη συνοδεία Tριτώνων και Nηρηίδων, και στην άλλη η ρωμαϊκή τελετή της απογραφής (lustrum) με θυσία χοίρου, προβάτου και βοδιού (suovetaurilia). Η συνύπαρξη στο ίδιο μνημείο δύο διαφορετικών στην τεχνοτροπία παραστάσεων, καθώς και η σύζευξη ενός ελληνικού μυθολογικού θέματος και μιας ρωμαϊκής ιστορικής αφήγησης, είναι χαρακτηριστική κατά την εποχή αυτή.