Περιμένοντας το μεγάλο βεζίρη Γιάννενα, καλοκαίρι του 1860 |
|||||||||||||||||||||||||||||
Απειλητικά σύννεφα μαζεύονται πάνω από τα Γιάννινα. Οι ειδήσεις του Ιουλίου από
τη Δαμασκό, οι φήμες για γαλλική επέμβαση, η έντονη αντίδραση στη φορολογική
μεταρρύθμιση της Πύλης και τα παιχνίδια των προξενικών αρχών
οξύνουν τις αντιπαραθέσεις μεταξύ των μουσουλμάνων και των χριστιανών της πόλης. Όλοι πλέον βλέπουν
την επισκέψη του μεγάλου βεζίρη Κιμπρισλί Μεχμέτ-πασά ως ευκαιρία να εκφράσουν
την αμοιβαία δυσπιστία τους στις προθέσεις της αντίπαλης κοινότητας. Όλα
δείχνουν πως το φετινό καλοκαίρι θα είναι ιδιαίτερα θερμό στα Γιάννινα.
|
'Αποψη των Ιωαννίνων, 1843. Χάλυβογραφία. Σχέδιο, χάραξη C. Reiss. Allom, T., Constantinople and the scenery of the Seven Churches of Asia Minor, Λονδίνο 1843. Ιωάννινα, συλλογή Α. Παπασταύρου. |
||||||||||||||||||||||||||||
Το τέλος του ονείρου Σόφια, 1862 Η μαζική επιστροφή των βουλγάρων προσφύγων από τη Ρωσία είναι πλέον γεγονός.
Μόλις ένα χρόνο ύστερα από την αναχώρηση χιλιάδων χωρικών από τις περιοχές του
Βιδινίου, μόλις ένα χρόνο μετά τα όνειρα για μια καινούργια ζωή στο χριστιανικό
"παράδεισο" της Κριμαίας, οι πρόσφυγες, ταπεινωμένοι και προδομένοι, παίρνουν το
δρόμο της επιστροφής για την πατρίδα. Οι πληγές που άνοιξε η περιπέτεια του
κριμαϊκού πολέμου αποδεικνύονται τελικά πολύ βαθιές, για να επουλωθούν με
ψεύτικες υποσχέσεις, με όνειρα για μια καλύτερη ζωή στη γη του
τσάρου. Ρώσοι
και Τούρκοι δείχνουν πια ανίκανοι να χειριστούν τη μοίρα των προσφύγων και στις
δυο όχθες της Μαύρης Θάλασσας. |
|
||||||||||||||||||||||||||||
Η Μαύρη θάλασσα, 1850. Επιχρωματισμένη χαλκογραφία. Έλδοση D. Lizards, εδιμβούργο 1850 Αθήνα, Ναυτικό Μουσείο, αρ.χαρτ. Χ 25. © Ναυτικό Μουσείο, Αθήνα |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||