.
FHW Button

Εικόνες

τα χρόνια που προηγήθηκαν της τουρκικής κατάκτησης της Κωνσταντινούπολης και της οριστικής κατάλυσης της βυζαντινής αυτοκρατορίας το βυζαντινό κράτος είχε περιοριστεί σε περιοχές γύρω από τη Θράκη και το Μοριά. Οι δύσκολες συνθήκες και η ανασφάλεια θα πρέπει να οδήγησαν τους καλλιτέχνες της πρωτεύουσας σε αναζήτηση ασφαλέστερων τόπων και νέων αγορών. Η Κρήτη, νησί με ιδιαίτερη οικονομική ανάπτυξη και βενετική κτήση ήδη από το 1210, ήταν ένας από αυτούς τους τόπους. Αρχειακές πηγές αναφέρουν τουλάχιστον έξι κωνσταντινουπολίτες ζωγράφους που ζουν και εργάζονται στο Χάνδακα στις αρχές του 15ου αιώνα όπως για παράδειγμα ο Ιωάννης Απόκαυκος και ο Νικόλαος Φιλανθρωπηνός. Το κύμα της "καλλιτεχνικής μετανάστευσης" που συνεχίστηκε και μετά το 1453 είχε αποτέλεσμα να διεισδύσει η τέχνη της πρωτεύουσας στο νησί και να συμβάλει στη δημιουργία μιας ιδιαίτερης καλλιτεχνικής σχολής, της λεγόμενης "κρητικής", που θα κυριαρχήσει στην τέχνη των μεταβυζαντινών χρόνων.
Από τους καλλιτέχνες που ζουν και εργάζονται στο Χάνδακα αυτή την περίοδο αξίζει να αναφερθεί ο ζωγράφος Άγγελος. Περισσότερες από 15 εικόνες, που βρίσκονται σήμερα στην Κρήτη, τη Νάξο, την Πάτμο, τη Ζάκυνθο, σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές σώζουν την υπογραφή του (χείρ Αγγέλου) ή αποδίδονται σ' αυτόν με βάση τεχνοτροπικά στοιχεία. Ο μεγάλος αριθμός των εικόνων μάς αφήνει να υποθέσουμε πως ο Άγγελος θα διατηρούσε ένα σημαντικό καλλιτεχνικό εργαστήριο στην πόλη. Επιπλέον πληροφορίες για το ζωγράφο παρέχουν τα βενετικά αρχεία. Συγκεκριμένα, μια διαθήκη του 1436 του ζωγράφου Άγγελου Ακοτάντου, ο οποίος ταυτίστηκε με το ζωγράφο που αναφέρουν οι επιγραφές των εικόνων, μας έδωσε στοιχεία για την οικογενειακή ζωή, την καλλιτεχνική δραστηριότητα και τις επαφές με την Κωνσταντινούπολη του σημαντικού αυτού καλλιτέχνη του πρώτου μισού του 15ου αιώνα.