.
FHW Button

Πελοπόννησος

την πρωτεύουσα του Δεσποτάτου του Μοριά, στο Μυστρά, συγκεντρώνονται τα σημαντικότερα μνημεία του 14ου αιώνα στην Πελοπόννησο. Η σημασία της πόλης για την καλλιτεχνική κίνηση της περιοχής είναι μεγάλη. Εδώ δημιουργείται ένα νέο κέντρο με επαφές με την πρωτεύουσα, όπου διαμορφώνονται οι νέες τάσεις της τέχνης, και έτσι τα πρωτοποριακά ρεύματα μεταλαμπαδεύονται στο νότιο ελλαδικό χώρο. Πέρα από την ίδια την πόλη προοδευτικά μνημεία βρίσκονται και σε γύρω περιοχές, αναφέρεται χαρακτηριστικά ο Δγιος Νικόλαος στην Πλάτσα της Μάνης. Ανάλογα σε άλλα μνημεία της νότιας Πελοποννήσου, που βρίσκεται κάτω από βυζαντινή κυριαρχία, βρίσκουμε την υιοθέτηση των νέων τάσεων με έναν επαρχιακό τρόπο. Για παράδειγμα, στο ναό της Αγόριανης, όπου, αν και είναι φανερό ότι ο τοπικός καλλιτέχνης γνωρίζει τη μοντέρνα για την εποχή του μνημειακή ογκηρή τάση, δεν κατορθώνει να μιμηθεί τα επιτεύγματα των ζωγράφων στα μητροπολιτικά κέντρα. Αντιπροσωπευτικά μνημεία της περιόδου στο Μυστρά είναι η Παναγιά Οδηγήτρια ή Αφεντικό που χρονολογείται στις πρώτες δεκαετίες του αιώνα και η Παναγιά Περίβλεπτος που χρονολογείται στις τελευταίες δεκατίες του. Και τα δύο έργα, που συνδέονται με πρόσωπα των ανώτερων κοινωνικών τάξεων της πόλης, χαρακτηρίζονται για την υψηλή ποιότητα των τοιχογραφιών τους.

Δες επίσης : Tο Σχίσμα 1054