. | ||||||||
|
Ζωγραφική: 1261-περίπου 1300
ορυφαίο έργο της μνημειακής-πλαστικής τάσης, που εμπνέεται από
την κλασική παράδοση και έχει ήδη αρχίσει να διαμορφώνεται στο
πρώτο μισό του αιώνα, αποτελεί η ψηφιδωτή σύνθεση της
Η πρώτη φάση διακόσμησης της Μητρόπολης του Μυστρά που τοποθετείται χρονικά ανάμεσα στα έτη 1270-80 αποτελεί το επόμενο στάδιο στην εξέλιξη της τέχνης. Εδώ βρίσκουμε τα πρώτα δείγματα της λεγόμενης βαριάς ή ογκηρής τεχνοτροπίας. Οι Άγγελοι με τα στιβαρά σώματα στο Η ογκηρή τεχνοτροπία εκπροσωπείται και στην πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας με τις τοιχογραφίες στο μαρτύριο της Αγίας Ευφημίας και τα θαυμάσια ψηφιδωτά στο Vefa Η κυριαρχία των γεωμετρικών σχημάτων και της στερεομετρικής απόδοσης των μορφών, αλλά και των αρχιτεκτονημάτων είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της τεχνοτροπίας αυτής που φτάνει στο απόγειό της στα τέλη του αιώνα, με αντιπροσωπευτικά παραδείγματα τις τοιχογραφίες του Αγίου Κλήμεντα (Παναγία Περίβλεπτος) στην Αχρίδα (1294/5) και του Πρωτάτου στο Δγιο Όρος. Είναι χαρακτηριστικό για τη διάδοση που είχε αυτή η ζωγραφική τάση το γεγονός πως ανάλογης τεχνοτροπίας έργα βρίσκουμε στο νότιο ελλαδικό χώρο, όπως στην Ολυμπιώτισσα στην Ελασσώνα και στις λατινοκρατούμενες περιοχές, όπως στην Όμορφη Εκκλησιά στην Αθήνα, και τα δύο έργα ιδιαίτερα υψηλής ποιότητας.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||